Diensten

Taal De kern van het taalonderwijs omvat schrijven, lezen en spreken. Al deze thema’s komen in mijn lessen aan bod. In de onderbouw is technisch lezen belangrijk, maar daarna bevatten teksten een boodschap of een les. Begrijpen wat je leest, dat is de essentie. We stappen in op het huidige niveau van het kind en door veel te oefenen met alle vormen van taal zal het kind uiteindelijk begrijpend leren lezen.

Rekenen en Wiskunde Via remedial teaching verkrijgen we inzicht in de oorzaak van rekenproblemen. We werken aan de automatisering van basisbewerkingen, getalbegrip en rekenstrategieën. Denk hierbij aan: cijferen, kommagetallen, procenten, breuken en verhoudingen.

Handschrift training Een eigen handschrift vorm je maar 1 keer. Door veelvuldig gebruik van tablets en computers, vervaagt het belang van een duidelijk handschrift. In het voortgezet onderwijs is een goed handschrift voor moderne talen en exacte vakken essentieel. Dat is de reden waarom ik veel waarde hecht aan een duidelijk en regelmatig handschrift met verbonden schrijfletters.

Cito training Deze trainingen zijn gericht op veel oefenen van reken- en taalopgaven. Ontbrekende of weggezakte kennis en vaardigheden worden systematisch en zonder tijdsdruk herhaald. Dit verhoogt het zelfvertrouwen voor het maken van toetsen.

Coaching bij (vermoeden van) dyslexie Wanneer lezen en schrijven een grote uitdaging is voor uw kind kan er sprake zijn van een vorm van dyslexie. De verwerking van taal loopt dan anders. Samen, eventueel in overleg met de leerkracht, kijken we hoe ik uw kind kan helpen om de benodigde taalvaardigheden te verbeteren. We gaan aan de slag met het zelfvertrouwen en het leren omgaan met dyslexie.

Brugklas begeleiding De overgang van de basisschool naar de brugklas is voor veel kinderen een grote stap. Leerlingen krijgen niet alleen te maken met nieuwe vakken, opdrachten, repetities en toetsweken, maar ook met een hele nieuwe dagelijkse dynamiek. Brugklas begeleiding biedt kersverse middelbare scholieren de mogelijkheid om meteen een goede start te maken, met een goede werkhouding. De begeleiding is gericht op het ontwikkelen van zelfstandigheid bij het leer- en maakwerk, prioriteiten stellen, structuur aanbrengen, overzicht houden en een goede planning maken. Naast deze organisatorische vaardigheden zal tevens inhoudelijk veel nadruk liggen op het nieuwe vak wiskunde. Gebleken is dat de overgang van rekenen naar wiskunde om extra aandacht en begeleiding vraagt.